



Geschiedenis & modellen
De Presto Recording Corporation uit New York produceerde vanaf de jaren ’30 tot in de jaren ’60 professionele transcription turntables (voor broadcasters en radio), die akoestische opnames konden maken of afspelen op grote platen van 16″ voor transcription disc gebruik (prestohistory.com, radiomuseum.org).
Belangrijke modellen uit de jaren ’50 waren onder meer:
• Model 64 A Transcription Turntable (± 1956): een console met houten behuizing, draaiplateau van 24 × 24″, snelheden 33 ⅓ en 78 rpm. Ontworpen voor professionele uitzendingen (radiomuseum.org).
• Model T 68 Transcription Turntable (± 1956): kleiner formaat met drie snelheden (33, 45, 78 rpm), AC motor of soms hysterese-synchroonmotor, gewicht circa 3,3 kg, prijs instapmodel ± $134 in 1956 (radiomuseum.org).
Ook bestonden er zware lathe systemen zoals de 6D / 8D-serie (lathe-cut recorders voor live direct to disc opnames) die in studio’s en radio gebruikt werden (prestohistory.com).
________________________________________ Gebruik en technische kenmerken
• 16 inch platen: grote platen met weinig inhoud (max. ± 15 min per kant) door brede groeven, typisch voor radio transcriptions in de jaren ’50 en ’60 (txsound.com).
• Pickering tonearms (190D-model): vaak gebruikt bij restauraties, soms opnieuw bekabeld voor stereo. Origineel mono, maar strokende alle instellingen via schakelaars in racket of kast (txsound.com).
• Motoraandrijving: bij lathe modellen zoals de T 68 gebruikte men idler-wielen die op verschillende motorassen schakelen voor de verschillende snelheden, met startcapacitoren en variac power tests bij restauratie (txsound.com).
________________________________________ Restauratie en veldgebruik
Een recent voorbeeld van restauratie: een T 68 unit uit een USAF basis nabij Fort Worth, opgeschoond en voorzien van nieuwe idler wielen, motorlagers opnieuw gesmeerd, toonarmen opnieuw bekabeld voor stereo, plus RCA patchbay en buizen preamp ingebouwd (txsound.com).
Zo’n machine komt zelden in werkende staat meer voor. Presto-recorders worden beschreven als “onhandelbaar temperamentvol”, maar hebben een unieke historische waarde. In projecten zoals de 78 Project wordt er nog regelmatig mee gewerkt voor authentieke single take acetate opnames – dagelijks een beetje troubleshooting erbij (The New Yorker).
Tekst gegenereerd door OpenAI
